Dag 2, Rondrit Gambia

13 februari 2017 - Serrekunda, Gambia

Vanmorgen na een sober maar lekker ontbijt stonden we om 10 uur klaar voor onze eerste excursie. De gids Joseph Gomez stond exact om 10 uur aan de ingang met zijn IMG-20170213-WA0003open land rover, hij en de chauffeur voorin en wij op een verhoging achterin op kleine bankjes met hele dunne kussentjes. Dat beloofd wat voor de rest van de dag.

De eerste stop was crocodile Pool,  hier kregen we in een mini museum het e.e.a. uitgelegd over de geschiedenis van Gambia en uiteindelijk belandden we dan toch bij de krokodillen vijver waar we een krokodil konden aaien. Het was geen kleine jongen maar een flinke knoepert die best een behoorlijk stukje mens op kan.

IMG-20170213-WA0002

IMG-20170213-WA0006

De reis ging verder naar Serrakunda market, de grootste markt van Gambia in het stadje Serrakunda. Wat een chaos is het daar, de ruimte om te lopen is breed genoeg voor 1 persoon maar iedereen wil naast elkaar lopen en dan heb je ook nog tegenliggers, de kraampjes zijn kleiner dan het toilet thuis en iedereen wil dat je met de hele familie 20170213_110826binnen komt en alsof het toch niet meer uitmaakt is het riool gewoon open. Gelukkig hadden we een gids die ons er zonder al te veel moeite doorheen loodste.

Na Serrakunda stond Lamin Lodge op de agenda, hier kregen we eerst wat uitleg over de oester en kokkels vangst in de mangroven waarna we met zijn allen in een bootje stapten om even een uurtje door de mangroven te varen, uiteraard was ook hier iemand aan boord die van alles wist te vertellen over de mangroven en er was een man met spierballen bij die mocht roeien.

Screenshot_2017-02-13-23-11-04

De volgende stop was paradise beach met eerst nog een tussenstop bij de goat 20170213_122401market, een markt waar geiten verhandeld worden voor de slacht,  De aasgieren die rondjes cirkelen boven de markt zegt al genoeg en hier zijn we dan ook niet lang gebleven. de rit naar paradise  beach was echt afzien en toen we er waren voelden we ons meer een zak met losse botten dan een lijf met goed skelet erin. Onderweg veel kinderen lollies gegeven, dat is normaal hier en de kinderen zwaaien ook allemaal naar voorbij rijdende toeristen.  Op paradise beach even lekker op het strand in de schaduw gezeten en gegeten.20170213_153148

20170213_211853

De laatste plaats voor deze dag was Tanji, een vissersplaatsje waar in de middag de boten van zee terugkeren op het strand en de vis direct uit de boot op het strand verkocht wordt aan handelaren en particulieren. Kilometers voor we in Tanji aankwamen rook je de penetrante geur van rottend vis al en die werd alleen maar sterker naar mate je dichterbij kwam. Eenmaal op het strand was het net of je reuk orgaan zich wilde verstoppen achter je oogkassen. Toch is ook dit een belevenis die je niet mag missen, alleen als je hier geweest ben begrijp je het als men het er over heeft.

20170213_162722

Eenmaal weer in het hotel snel een duik genomen in het zwembad om de vis lucht van je af te spoelen, dat ging toch minder makkelijk dan ik dacht. Na een kwartiertje zwemmen rook ik nog steeds overal vis en pas nadat ik in de hotelkamer een verkwikkende douche had genomen was ik de lucht kwijt.

Het was trouwens nog niet zeker of er wel een verkwikkende douche zou zijn want het gat van de waterlekkage lag nog open en de straat was ook nog nat. Als ze nu ook de toilet nog goed afstellen zijn we helemaal tevreden want op dit moment is het niet verstandig om een kwartiertje te gaan boetseren op de toilet omdat die vers gedraaide warme letter bewegingsloos blijft liggen na een spoelbeurt.

1. Irma:
    Fantastische 2de dag dus, ik geniet van je verhaal en foto's, xx
  2. Cees Happel:
    Hallo,
    Wat voor temperatuur is het bij jullie?
  3. Rob:
    14 februari 2017
    Het is hier heerlijk cees, in de ochtend een beetje bewolkt maar in de middag lekker warm. Gemiddeld zo tussen de 27 en 32 graden.
  4. Cees Happel:
    14 februari 2017
    Bedankt voor je reactie. Wilde nog de tip geven om zouttabletten te nemen, anders kan je eind Vd week niet meer op of om.
    Moesten wij slikken in Nigeria. Weet niet of dat nog zo is. Groetjes uit koud NL.
  5. Ria van der Burgt:
    14 februari 2017
    Verslag is leuk en mooie foto's
  6. Simone:
    14 februari 2017
    Leuk verslag om te lezen. Jullie genieten er lekker van! Ben benieuwd naar het volgende verhaal.....