4 wiel drive excursie dag 4

15 februari 2017 - Kartong, Gambia

De zuid Gambia excursie

Vandaag met een grote 4 wiel drive truck op excursie, de dag begon vroeg want we 20170215_112815werden om 07.15 uur opgehaald. Ontbijt kregen we mee van het hotel zodat we in de truck konden eten.  Het ontbijt bestond uit een hard gekookt ei, een croissantje van het formaat grote teen en 2 erg dik gesneden boterhammen droog kruimelbrood met daartussen een plakje ham en een plakje kaas.

20170215_090710De dag begon op de cattle  market in  Abuko, veel geiten, vee en ander toekomstig avondeten liep hier rond en was te koop. Een goede ram kost omgerekend ongeveer 140 euro. Het abatoir zit er vlakbij en de aasgieren zitten op dak op de restjes te wachten.20170215_091617-1

Hierna zijn we een schooltje in het dorpje Farato gaan bezoeken en dat is precies zoals je het wel eens op televisie ziet. We werden op het stoffige schoolplein welkom geheten door zingende kinderen en door de schooldirecteur die wat over de geschiedenis van de school vertelde en de leerkrachten voorstelde. Ook in de klaslokalen even kunnen kijken en het is echt armoe troef. Dat hier goed onderwijs gegeven wordt is te danken aan de gemotiveerde leerkrachten. We hebben hier onze hele voorraad kleurstiften, notitieboekjes, kleurpotloden en puntenslijpers achtergelaten.

IMG-20170215-WA0010 IMG-20170215-WA0012 (0)

IMG-20170215-WA0013 IMG-20170215-WA0015 (0)

IMG-20170215-WA0016 IMG-20170215-WA0011

Na de school zijn we over de markt van Brikama gereden waar nog echte koffie verkocht wordt van Nescafe en ook de grootste bioscoop van Gambia staat.

IMG-20170215-WA0003

Screenshot_2017-02-15-20-45-40

En na Brikama gingen we off road. Alle botten in mijn lichaam zijn weer verplaatst en het zal nog een flinke klus worden om ze weer op hun juiste plek te krijgen.  Na een uur of wat door de bush crossen kwamen we bij een klein dorpje waar we hartelijk ontvangen werden met zang, dans en muziek. Natuurlijk moesten ook wij meedoen.

IMG-20170215-WA0008  IMG-20170215-WA0007

Na deze inspanning ging de tocht verder naar de Halahin rivier waar we uit de truck en in een bootje stapten. Of eigenlijk een houten2017-02-15 20.17.25 banaan met een dakje erop. Tijdens de boottocht veel vogels gezien en een krokodil. Helaas was de krokodil te snel het water in gevlucht om een goede foto te kunnen maken maar Cor heeft de enige foto waar hij nog op staat.

Na de boottocht zijn we naar Kartong  gegaan waar we lekker hebben geluncht aan het strand en nog even konden zwemmen en relaxen voordat we doorgingen naar Tanji.

20170215_165110Tanji is de visser plaats waar je maar 1 keer in je leven wil komen en wij zijn hier al voor de tweede keer deze week. Er was nog niets veranderd en de stank is onbeschrijfelijk smerig. Dat hier mensen kunnen werken en wonen is mij een raadsel.

Toch was het weer een leuke dag en we hebben veel gezien maar wel vermoeiend, eenmaal in het hotel is het toch wel lekker als onder de douche staat.

1. Irma:
    16 februari 2017
    Fantastisch, wat zijn wij dan rijk he!
  2. Simone:
    16 februari 2017
    Leuk verhaal weer om te lezen, jullie zien een hoop in Gambia. Hebben wij het in NL toch maar goed voor elkaar. Nu lekker paar daagjes genieten aan het zwembad! Ik ga wel werken haha.....
  3. Ria van der Burgt:
    16 februari 2017
    Mooie foto's en een leuk verslag fijn dat jullie het zo leuk hebben nog een paar dagen genieten